Zeneszerző-körkérdés: Emszt András
Sorozatunkban öt kérdést tettünk fel fiatal zeneszerzőknek. Emszt András válaszai.
A körkérdésre adott további válaszok ide kattintva érhetők el.
(1) Milyen stílus, irányzat, iskola, műfaj vagy szerző van leginkább hatással a zenédre?
Nehéz kérdés, hiszen rengeteg stílus és irányzat közül lehet „válogatni”. Zeneakadémiai tanulmányaim elején Sosztakovics és Bartók zenéje volt számomra fontos kiindulási pont, mostanában pedig a minimalizmust tudnám említeni. Nagy hatással van rám John Adams és Philip Glass zenéje, a fiatalabbik generációból pedig Judd Greenstein vagy Nico Muhly műveiből tudok meríteni. Nyitott füllel fordulok a könnyűzene felé is, az előbb említett szerzők műveiben is fellelhetők könnyűzenei elemek. Főleg a nívósabb könnyűzenék érintenek meg: a Radiohead zenéje, Nils Frahm vagy éppen a jazz műfajából Brad Mehldau és Tigran Hamasyan.
(2) Mi kell ahhoz, hogy valaki értse vagy hallgatni tudja a zenédet? Milyen számodra az ideális közönség?
Eddig azt figyeltem meg, hogy a műveim többféle üzenetet, benyomást hagynak a hallgatókban. Ez mindig pozitív élmény. Örülök, ha a hallgató talál valami fontos gondolatot, érzést a zenémben még akkor is, ha azt nem volt célom közvetíteni felé. Ilyen szempontból talán nem kell semmi ahhoz, hogy értse a zenémet, egyedül a nyitottság. Azt gondolom, aki kortárs zenei koncertre ül be, már kellően nyitott, onnantól pedig hagyni kell érzékelni.
Metamorfózis zongorára és vonószenekarra
(3) Kevesen hallgatnak kortárs zenét – mi az, amit mégis csak a kortárs zene tud nyújtani?
Újdonságot, felfrissülést. Sokan mondják, hogy már mindent megírtak, ami annyiban igaz, hogy a rengeteg stílus és irányzat mellett nehéz újat alkotni, de talán erre nem is kell törekedni. Azonban egy kortárs zeneszerző is ugyanúgy él meg élethelyzeteket, aktualitásokat, mint bárki más. Az aktualitások akaratlanul is megszületnek a művekben, a hallgató pedig értő füllel transzformálni tudja a saját élethelyzetére.
(4) Min dolgozol most? Mik a terveid?
Jelenleg egy Paul Celan-verset zenésítek meg szoprán énekhangra és looper pedálra. Ezután pedig kórusművet fogok írni, amellyel a fiatal kórusgenerációt tervezem megszólítani. Idei tervem még egy zenekari mű írása.
B Lines
(5) A koronavírus miatt hallgatásra kényszerült a zenei élet, a koncertezés csak részben tudott újraindulni. Zeneszerzőként hogyan reagáltál erre a helyzetre, téged hogyan érintett?
Előadóművészként már nagyon hiányzik a színpad, zeneszerzőként pedig a közönség. Ennek ellenére szerencsésnek mondhatom magamat, hiszen tanítani online formában is tudok, és a zeneírás eddig is otthon zajlott, ez a része nem változott. A sok találkozás, koncert és eszmecsere azonban elmaradt ebben az időszakban, amely rám mindig nagy hatással volt, így már nagyon várom, hogy vége legyen a pandémiás időszaknak.
Fotó: Kovács Györgyi Photography