Zeneszerző-körkérdés: Kedves Csanád
Sorozatunkban öt kérdést tettünk fel fiatal zeneszerzőknek. Kedves Csanád válaszai.
A körkérdésre adott további válaszok ide kattintva érhetők el.
(1) Milyen stílus, irányzat, iskola, műfaj vagy szerző van leginkább hatással a zenédre?
Azt sokkal könnyebb megválaszolnom, hogy mi nincs rám hatással (ezáltal értelemszerűen a művészetemre sem), bár tulajdonképpen a tudatalattinkra minden hat, még ha nem is szeretnénk.
De hogy a kérdésre is válaszoljak, a régi korok kis és nagy mestereitől az avantgárdon át a minimalizmusig sok mindent figyelemre méltónak tartok, sok minden meggyőz. Amivel azonban a művészeten belül kritikus vagyok, az az ál-kortárskodás, ál-művészkedés és az indokolatlan neurotikusság. A populárisabb műfajok csak gyerekkoromban érintettek meg, hiszen tartalmilag és minőségileg az ember gyermekded ösztöneire fókuszálnak.
Égszínkék (hommage à Morton Feldman)
(2) Mi kell ahhoz, hogy valaki értse vagy hallgatni tudja a zenédet? Milyen számodra az ideális közönség?
Talán a nyitott, haladóbb gondolkodású közönség tud a zenémre érdemben reagálni, ám ezzel együtt azt hiszem, nincs ideális közönség. A művészet mindenkihez szól, aki nyitott a befogadására.
(3) Kevesen hallgatnak kortárs zenét – mi az, amit mégis csak a kortárs zene tud nyújtani?
Váratlan pillanatokat, szokatlan fordulatokat, más hangzásvilágot, intellektuális kalandot, klasszikus és új értékeket, dimenziók újraértelmezését stb. Egyszóval mindent, ami meglephet, leköthet, felkavarhat, megnyugtathat, boldoggá tehet, elgondolkodtathat, megváltoztathat, kapukat nyithat, hiszen itt bármi megtörténhet.
(4) Min dolgozol most? Mik a terveid?
Éppen egy Tandori-vers megzenésítését fejeztem be, és egy ütőhangszeres kamaradarabot tervezek komponálni. Szeretnék majd valamikor kamaraoperát írni, találtam hozzá jó témát, valamint egy egészen speciális szimfonikus mű is a távoli terveim között van, amiről nem árulhatok el részleteket, ugyanis egyedi az ötlet.
A víz imája
(5) A koronavírus miatt hallgatásra kényszerült a zenei élet, a koncertezés csak részben tudott újraindulni. Zeneszerzőként hogyan reagáltál erre a helyzetre, téged hogyan érintett?
Az alkotás nem állt le, a darabjaim bemutatása lett kicsit ritkásabb. És hogyan reagáltam? Egy januári videókoncert táncosának, Szűcs Dóra Idának szavait idézném: „Csanád darabjában a jelen helyzetben mindannyiunk számára szükséges fény van jelen.” Ezt a tudatalattim produkálta.
Fotó: Weber Kristóf