Zeneszerző-körkérdés: Szőcs Márton
Sorozatunkban öt kérdést tettünk fel fiatal zeneszerzőknek. Szőcs Márton válaszai.
A körkérdésre adott további válaszok ide kattintva érhetők el.
(1) Milyen stílus, irányzat, iskola, műfaj vagy szerző van leginkább hatással a zenédre?
Ez mindig változik. Éveken átívelő technikai inspiráció a 16. századi vokális polifónia, de Ravel hangzásigényét, Xenakis és Lutosławski „big data”-szervező ötleteit is beépülni látom saját zenémbe. Foglalkozom aktuális esztétikai eszmeáramlatokkal, biztosan ezek is beépülnek. Természetesen ez csak néhány példa, minden hat rám, amit szeretek.
(2) Mi kell ahhoz, hogy valaki értse vagy hallgatni tudja a zenédet? Milyen számodra az ideális közönség?
Próbálok olyan struktúrákat kitalálni, amelyek visszafejthetők. Ilyen értelemben minden darabom elemezhető, ha ez jelenti az értést. Arról fogalmam sincs, hogy hol kellene valamiféle szubsztanciát keresni. Nem gondolom relevánsnak azokat a zenét vezérlő elveket, technikákat, amelyek bizonyos akusztikai szempontoktól idegenek, tehát darabjaimban a „jól szól” esztétikája általában megtalálható. Alapvetésem, hogy ha számomra elviselhető a zene, léteznie kell még valakinek, aki számára szintén az. De nagyon távol áll tőlem az a fajta spekuláció, amely a közönséget fogyasztókként definiálja, és ezért a „know your customer” mottójával követeli a self-brandingelés szűrőjét.
10 Gestures
(3) Kevesen hallgatnak kortárs zenét – mi az, amit mégis csak a kortárs zene tud nyújtani?
A kortárs zene eltávolítás, elvonatkoztatás nélkül tud reflektálni a jelenre. Ez az egyetlen lehetőség zenét úgy tapasztalni, hogy a nosztalgia ne csiszolná a kényelmetlen, szúrós problémákat a „kortünet”, „stílusjegy” szimpatikus hepehupáivá.
(4) Min dolgozol most? Mik a terveid?
Épp egy zongorára és MIDI-billentyűre írt művön, valamint egy cselló-szólódarabon dolgozom – ezek remélhetőleg hamarosan meghallgathatók lesznek. Kicsit hosszabb távon pedig egy ensemble-művön, amelyet reményeim szerint ősszel lehet majd hallani. Talán még idén megszólal a Classicus Quartet Das Wohltemperierte Streichquartett sorozatába írt rövid darabom.
À quatre mains
(5) A koronavírus miatt hallgatásra kényszerült a zenei élet, a koncertezés csak részben tudott újraindulni. Zeneszerzőként hogyan reagáltál erre a helyzetre, téged hogyan érintett?
Szerencsére több koncert megvalósulhatott online, azt hiszem, bemutatóm nem is maradt el. Ilyen értelemben nem érintett túlságosan a járványhelyzet, az online közvetítések minden alkalommal magas színvonalúak voltak. De persze nem lehet kivonni a társadalmi és egyéb vonatkozásokat az egyenletből.
Fotó: Szőcs Petra