Garaczi László a Zrínyi kirohanásáról
ITT VIDÉKEN. A pécsi Modern Magyar Képtár gyűjteményét népszerűsítő sorozatunkban ezúttal Garaczi László írását adjuk közre Csontváry Kosztka Tivadar Zrínyi kirohanása című képéről.
Garaczi László írásai a Jelenkor folyóiratban>
Kedvenc képemen a szigetvári hős egy parasztbarokk kúria előtt álldogál kényelmes testtartásban, csípőre tett kézzel. Másik karja előrenyújtva, amerre a pogányt sejti. Kezében kurta pengéjű szablya, vagy inkább papírvágó kés, mert egy papírfecnit látunk a hegyére tűzve, talán Szulejmán utolsó ultimátuma. A kés nem a törökre, hanem egy gondosan ápolt, egzotikus növényre mutat az udvar közepén.
A bal épületszárny kísérteties fényben villódzó tetőszerkezete alatt kifeszített kötélen katonai molinók és vászonlepedők sora gőzölög.
A legközelebbi török harcos egy hétrét görnyedt, vattaszakállú aggastyán, akit éppen magával ránt a földre a kezében tartott vékony sétapálca. Végső pillantásával döbbenten és vágyakozva búcsúzik egy hordóba állított pálmafától, ami ezen az éghajlaton, ebben a vérzivataros században valóban vigasztaló látvány egy ostromlott végvár kapujában. Zrínyi is egy ilyen növényre mutat, mintha azt mondaná, aki a citromfámhoz nyúl, halál fia.
Csontváry Kosztka Tivadar (1853-1919)
Zrínyi kirohanása, 1903
vászon, olaj, 82x131 cm
A Janus Pannonius Múzeum tulajdona
JPM ltsz.: 82.284
A török ármádia maradéka egy hortobágyi gémeskút körül téblábol, és a hősies pózokat próbáló kapitányt fürkészi kérdőn. Egyikük a kútkávába kapaszkodik a részegek tohonya igyekezetével, másik a villásrúdnak dől, néhányan a kút fedezékében rezignált mosollyal készülődnek valamire. A többség vállra vetett fegyverekkel bámulja a kapuban lebzselő tollsüveges idegent, aki valami olyasmire gondolhat, hogy a vár a magyar korona vakmerően csillogó ékköve marad az idők végezetéig.
Elolvasom a kép alatti hivatalos elemzést.
A festőgéniusz a magasztos történelmi témának megfelelően monumentalitásra törekszik. A fenséges ábrázolás titka, hogy a hérosz a kép optikai középpontjában a többi alak fölé magasodik. Centrális helyzetét tovább erősítik a felé irányuló tekintetek, a pillanat drámaiságát pedig a félbemaradt mozdulatok fokozzák. Zrínyi előre mutató kardemelése és a lángoló háttér a nagyszerű történelmi cselekedetre utal.
(Részlet Garaczi László Hasítás című regényéből)