MADÁCH 200 – Istenhazacsalád
Madách Imre születésének 200. évfordulója alkalmából új sorozatot indítunk, melyben időről időre közzéteszünk egy a szerzőhöz kapcsolódó szövegkülönlegességet a Jelenkor archívumából.
Nánay István írásai a Jelenkor folyóiratban>
2019. április 13-án került sor a székesfehérvári Vörösmarty Színházban Esterházy Péter Mercedes Benz című darabjának magyarországi bemutatójára. Az eredetileg a Szlovák Nemzeti Színház felkérésére 2015-ben készült és 2017. január 7-én színpadra vitt mű az Esterházy család életének egyes mozaikjait Az ember tragédiájára támaszkodva tárja a nézők elé. A magyarországi bemutató külön kuriózuma volt, hogy szűk fél évvel korábban – a székesfehérvári magyar nyelvű színjátszás 200 éves évfordulója alkalmából – a Vörösmarty Színház Madách művét is bemutatta a társulat művészeti vezetőinek (Bagó Bertalan, Hargitai Iván, Horváth Csaba) és igazgatójának (Szikora János) rendezésében.
Nánay István 2019-es cikke – mely a Jelenkor hagyományos színházi számában olvasható – e két színdarabra koncentrál. A Madách-mű parafrázisaként is értelmezhető Mercedes Benz szövegként ismerős módon az Úr és Lucifer vitájával indul, melynek következményeként Lucifer rázúdítja a történelem terheit az Esterházy családra. A múltra fókuszáló, asszociatív logikával építkező színmű Nánay leírása szerint hamisítatlan Esterházy-alkotás izgalmas dramaturgiai megoldásokkal (például az elbeszélő megváltoztatásával), öniróniával átitatott dialógusokkal és szerzői instrukciókkal (melyek közül a színpadon értelemszerűen az előbbi érzékelhető jobban), továbbá a mű keretéül és címéül szolgáló, s a történet közben többször felcsengő Janis Joplin-szám kulturális referenciájával, illetve a történelmi utalásokkal és Az ember tragédiájára utaló intertextusokkal.
Madách Imre: Az ember tragédiája
(Fotó: Katkó Tamás)
Nánay írása a két színpadi előadásra koncentrál. A négyrendezős (színek alapján felosztott) és több főszereplős Madách-darabot széttartónak, felszínesnek, ugyanakkor látványosnak és közönségbarátnak ítéli a szerző, mely megfelelő kulcsként szolgálhat a Mercedes Benz megértéséhez. Az Esterházy-színmű bemutatóinak számbavételét követően Nánay a Szikora János rendezte székesfehérvári előadást ismerteti, melyet elsősorban látványteremtési szempontból vél emlékezetesnek. „Miként Madáchnál – olvasható Nánay István összegzésében –, Lucifer itt sem tud győzni Az Úr ellenében, akinek azonban szintén be kell látnia: »Ezt a huszadik századot, ezt valahogy elcsesztem.« S bár végül ismét megszólal Joplin dala és kacaja, az eredmény: döntetlen. Ám mintha a huszonegyedik században mégis Lucifer állna nyerésre.”
Esterházy Péter: Mercedes Benz
(Fotó: Kiss László)
A teljes szöveg itt olvasható.