Kavafisz-átiratok
Iulianus, az az istentelen; Különcködők; Mintha Mezopotámiában volnánk
PDF-ben
Kavafisz-átiratok
Iulianus, az az istentelen
Az újdonsült uralkodó a főként keresztény
udvari személyzet ellen fordult, minden
különbségtétel nélkül, hiszen úgyis alig
akadt közöttük, aki eléggé művelt, komoly
gondolkodású vagy éppen megfelelő
erkölcsi tartású is lett volna.
Keresztények ide, kereszténység oda –
utólag csak be kéne vallani, hogy java részük
csupán a bűnök burjánzását növelte,
s gyalázatos, rút szenvedélyeikkel, féktelen
bűnözéseikkel megfertőzték az állam életét,
sokan pediglen többet ártottak példájukkal
bármely más, egyelőre becsületes pogánynál.
Keresztények ide, kereszténység oda –
egyesek ugyanis derekasan megszedték magukat
a püspökileg irányított templomrombolásokkal,
s a szentélyek szégyentelen kifosztását követően
mindenütt és mindenkor csak a kicsikarható
haszon után szimatoltak az újhitű szemforgatók,
akik a legnagyobb szegénységből egy ugrással
a legnagyobb gazdagságra emelkedtek,
s már nem tudtak semmiben sem mértéket tartani:
sem mohó rablásban, sem költekezésben,
még fukarságban sem, mert Constantinus óta
már megszokták, hogy mindig a másokéhoz nyúljanak
ájtatosan, bár becstelen esküszegésük és esztelen
gőgjük parázna haszonlesésükkel párosodván
már keresztényi hitüket is beszennyezte.
Iulianus ezért nyíltan és határozottan
elrendelhette végre, hogy ismét meg kell nyitni
a széthordott, rommá tett hellén templomokat,
és áldozni kell újra az istenek tiszteletére.
Aztán az általános türelem szellemében,
a törvények hatását megerősítendő,
a marakodó keresztény elöljárókat,
pártocskákra szakadt, vakbuzgó híveikkel együtt,
palotájába hívatta, és barátságosan, ragyogón
mosolyogva figyelmeztette, hogy vessenek véget
az örökös, érthetetlen viszálykodásoknak,
mert keresztények ide, kereszténység oda,
ezentúl mindenki teljesen szabadon
és félelem nélkül gyakorolhatja vallását.
Szabadon, rettegés nélkül, mindenki a magáét –
ehhez ragaszkodott, kihangsúlyozta többször,
hogy jobban megjegyezzék, hogy mindez mit jelent,
mert ő rég megtanulta, tapasztalásból tudta már:
a hirtelen szabadság majd végsőkig fokozza
sok elfajult viszályukat, hisz elvakultak, ostobák,
s többé sosem lehetnek hitükben sem egységesek.
(Hát ezt remélte akkor – tudóskodó szakállal,
titokzatos mosollyal a gaz, görög, hitetlen!)
Jól tudta Iulianus – egy vérengző vadállat
sem veszedelmesebb az ártatlan emberekre,
mint amilyen a legtöbb krisztuskodó keresztény
egymás ellen vicsorgó, krisztustalan dühében.
(Hát ezt gondolta rólunk, miközben ránk mosolygott
tudálékos pofával szabadságról papolván,
hogy keresztények ide, meg kereszténység oda!
Hát azt képzelte, nálunk keresztényibb lehet tán?
Istennek hála, aztán a perzsákkal csatázván
az istentelen pogány a Tigrisnél kipurcant.)
(1926. december)
Különcködők
Hát persze, hogy nem értették nagy érveit
ők sem – Rómában sem, s a Boszporosznál sem.
Fantaszta volt, rajongó, botrányosan hiszékeny –
bosszankodhattak rajta, heveny túlzásain.
Még ők is kiröhögték Epheszoszban s Athénban
a bölcselőt, ki boldogan bedőlt a jóslatoknak,
s jókat nevettek néha Iulianuson, illúzióin,
búskomor arcán, aszketikus pedantériáján –
például Bérütoszban s kiváltképp Antiokheiában,
bár Alexandriában is.
(Pláne Alexandriában,
mely mindig állhatatlan, szeszélyes, tiszteletlen,
mert mindenféle elem: sokfajta ember, eszme
időnként föl-föllobbanó, robbanékony keveréke.
Fensőbbség, gúny, konokság, könnyelmű kicsapongás
kormányoz itt: fogékony lélek, művészi szellem
s a hévvel kulturált lét finom szarkazmusa.)
Hát persze, ők sem érthették szándékait –
főpapi buzgólkodását, képtelen rendeleteit,
szent cirkuszát a régi istenek körül,
s bár filozófus volt a szemükben, kész irodalmár –
nem vallott jó modorra keresztényezgetése.
Tudóskodó tilalmait, szakállasult vitáit,
szatirikus polémiáit olykor már ők is unták –
prüszköltek az orrfacsaró áldozati füstöktől,
az állami, fényes díszhekatombák holtidejében,
az összbirodalmilag föllendített húsiparban.
Hát persze – rég nem érdekelte őket már
ez a friss fanatizmus, sem az ósdias, égi rögeszmék!
Közömbösek maradtak újra – elvégre
a látszatkeresztényekből, majd a látszatpogányokból is
már elegük volt, mert elegancia, szellemi tartás,
gőg, kényes ízlés, kétkedés, fáradt tudás
s különcködés tetézte teljes életük.
Görög voltuk viszont úgy viselték észrevétlen,
miképp szabad lélegzetük, s nem értették: minek kell,
ej, Iulianus, ezzel is most, ugyan, minek baromkodni?
Hát persze, hogy hellének ők – nahát, nagy ügy!
Hát persze, hogy pogányok is – na és, mi van?
(1931. augusztus – szeptember)
Mintha Mezopotámiában volnánk
Mintha valahol Mezopotámiában volnánk,
tán Babilóniában, az Eufrátesz vonalánál,
vagy a folyók köztén, a Tigris felé vonulván,
folytonos támadásban, bátor előretörésben
egy nálunk teljesebb ismeretlen felé.
Mintha valahol Mezopotámiában volnánk,
valahol Oszroénéban vagy Adiabénében,
vagy messzibb, túl a Zagroszon, túl Persziszen,
a Paropaniszosz alatt, a mesés Arakhósziában
volnánk valahol – örökös visszavonulásban
Alexandreia Arakhotón hellén végvidékén,
aztán a vad Gedrószián s Karmánián keresztül
átvágva magunkat, görnyedt dicsőségünket
hurcolva még, miképp megfáradt hódítók –
zúgó fejjel, kiszikkadt, zavargó tájakon,
mint Philipposz fia, egyre szótlanabbul,
vagy egy Szeleukosz, vagy egy Antiokhosz,
vagy egynémely naiv, talán meggondolatlan,
kései római imperátor – már kétségbeesetten
taktikázva reménytelen, fölösleges hadjáratokban,
hol a párthusok ellen, hol a perzsákkal szemben
fölsorakozva, csatázva, de főleg utóvédharcokban,
elkeseredten a rossz, zord, idegen terepen,
mint Iulianus is egykor Marangánál,
mert bármikor s akárhol megálljt parancsolhat nekünk
Ananké, Nemeszisz, Khronosz vagy bárki bosszús isten.
Mintha valahol Mezopotámiában volnánk,
valahol az Eufrátesznél vagy a Tigris mentén,
nem tudni – hol, miért, s miféle vereségben
visznek magukkal napjaink, tán Niszibisz felé,
egy nálunk teljesebb, nagyobb ismeretlen felé,
és hódítatlan hagyjuk újra Ktésziphónt,
s nem érjük el sosem, mi sem már Ktésziphónt –
ilyen az életünk itt, Mezopotámiában,
mintha valahol volnánk a hátráló időkben.
(1932. november – 1933. január)