Röhögni fogok a temetéseden
PDF-ben
Röhögni fogok a temetéseden
Röhögni fogok a temetéseden, mondta a kicsi ember
(ötévesen?, hatévesen?), feltehetően a valamelyik
óvodás (első osztályos?) társától (netán a tévében, a
moziban) hallott meglepő mondatot ismételve meg,
dühösen, mint aki, ha a jelentését nem is, a súlyát
ismeri már a szavaknak, tehát a legegyszerűbbnek
(a legokosabbnak?) látszott válasz nélkül hagyni,
elengedni a fül mellett, s most is, öt évvel (hattal?)
később, amikor fölzümmögött megint a repedésből, és
elhessegetni vagy végre agyoncsapni kellene, most is
tétován nézi csak, hogy miként porozza (zabálja?) be
a pillanatot, s okádja (öklendezi) ki az első hallásakor
átélt villámcsapást (égszakadást), s a gondolatot, hogy
mi lenne, tényleg mi lenne (mi lesz?), ha a cseperedő
siheder a kora kamaszkor kíméletlenségével, vakmerő
bizonytalanságával végül is beváltaná (beváltja) ígéretét,
hiszen előbb-utóbb bekövetkezik (bármikor bekövetkezhet)
az „esemény", s még ha a helyzet (a körülmény, a látvány)
hatására (meghatározottságában) eleinte talán csak
befelé, akadozva, göcögve, sántikálva (két lépést előre,
egyet hátra) haladna is a személyiségből a történelembe
vezető úton, s netán az első szétesett arcban elakadna,
s később törne csak ki, mint a tűzhányó, meghökkenést,
tanácstalanságot, indulatot (botrányt, félelmet) keltve,
mígnem valaki befogná a száját, s elvezetné?… S mi lenne
(akkor mi lenne), ha a „hagyományos", a fájdalom, a
veszteség miatt fakadt, itt-ott talán csak befelé csörgedező
(fojtogató?) sírást (sírdogálást) vagy a szertartásban
(a búcsúzásban) fönnakadt tétova némaságot (meditációt?)
abbahagyva, a kiskamaszból kiszabadult nevetést hallva
először a mellette állók valamelyike, aztán annak a
szomszédja, majd bátortalanul, csodálkozva,
ám egyszer csak önfeledten és feltartóztathatatlanul
mindenki, a gyászoló gyülekezet kuncogni, kacagni,
hahotázni (röhögni) kezdene, nem tudva (nem mérlegelve),
hogy a kezdeményező okozta abszurd helyzeten vagy a
programozott kudarcon, az életen-e (tehát esendő önmagán),
vagy ösztönösen azért csak, hogy a „halott lélek",
amely némelyek szerint a koporsója és a búcsúztatására
egybegyűlt sokaság fölött lebeg, könnyebben
röpülhessen el a semmibe (a mennybe?, a pokolba?),
emléke pedig, mint a meleg hópihe,
csillogva szállingózzon a szájra, a fülre, a szemre,
a földre, amelyből vétetett?