(és noéból); (járás közben); (a wormsi zsidó temetőben); (közömbös dolgok)
PDF-ben
(és noéból)
és noéból azután mi lett? kocsmakedvence
veterán, aki egy fröccsért századszor is
elmesélte, bütykös ujjával hogyan bökött rá
isten, és hogyan építette föl egymaga azt az
állatkertnyi hajót? vagy ki sem mozdult
belvárosi manzárdlakásából, leveleket meg
állambölcseleti műveket írt? „az olyan intézményi
rend, mely többet vár az egyéntől, mint amire
képes, nem csupán sikertelen, de embertelen is.
nem jó olyan világban élni, ahol a társadalmi
igazságosság biztosítása emberfeletti áldozatokat
követel" – idézgették tőle. hát igen, a jó öreg
noé! ablaka alatt egy ifjúsági rádiócsatorna
vasárnaponként pun–görög gasztronómiai találkozót,
canossa-futóversenyt és ünnepi könyvégetést
rendezett, bömbölt a zene, ordított a disk jockey,
de noé ebből semmit sem vett észre. tévedéseit
és roncsait próbálta összeilleszteni, és nem adta
föl a reményt, hogy egyszer sikerülni fog.
(járás közben)
járás közben közeledem valamihez,
egy tóhoz, egy faházhoz, ahol, azt hiszem,
majd leülhetek, és persze távolodom is,
egy másik háztól, ahol vendégek voltunk,
és bemutattak neked. járás közben
két hely között vagyok tehát, sem itt,
sem ott. minden figyelmemet leköti
a járás, hogy meg ne botoljak egy kiálló
ágban, gyökérben, és hogy ahol emelkedni
kezd, beosszam az erőt, felsőtestemmel
ne dőljek túlságosan előre, ahol pedig lejt,
a lábam elé nézzek és visszafogjam a lendületet.
jó, ha a sebességem ahhoz közelít, amit
szeretek, és ami a testemnek is a legjobb.
járás közben volt időm ezt hosszabban,
részletesen elmondani neked, és azt hiszem,
arra az elméletemre is kitértem, hogy minden
lépéssel mintha egy küszöböt lépnénk át,
mindenütt húzódik valamilyen határ, csak
rá kell jönnünk, milyen. te ekkor már
a vonaton ültél. az ablak mellett vagy középen,
és közeledtél egy harmadik hely felé, mondtad
a nevét is, és én azt feleltem, hallottam, hogy
nagyon szép, de még sohasem jártam ott.
(a wormsi zsidó temetőben)
Varga Mátyásnak
a ferde sírkövek fölött győzelmesen magaslik a
császári dóm. a nép, mely arannyal fizetett az
uralkodói kegyért, hogy csak pestis idején vetettek
üszköt a gettó tetőire, a nemlétben nyugalmat
talált. mikor az ifjú rashi troyes-ból wormsba
érkezett, egy rabbi a szombati asztalnál találós
kérdést tett föl neki: mi az, mi ott van, ahol nem
lehet, mert máshonnan való, onnan, ahol mindig is
volt, és nem lesz ott sohasem. rashi egész este
kacagott, és másnap, mikor újra feljött a hold, azt
felelte: sírkövekből is épülhet új jeruzsálem. de
jött idő, mikor a sírokat a levegőbe ásták, és eltűnt
a négy betű: nagy csoda történt ott. a megfeketedett
tóra ma kiállítási tárgy, rashiról, a bölcsről
kaput neveztek el, a kamerák a levegőt filmezik.
(közömbös dolgok)
engem a közömbös dolgok ragadnak
magukkal leginkább. egy ház homlokzata
például, az ablakok és az emeletek ritmusa,
ami egy kicsit mindig kiszámíthatatlan.
hol itt, hol ott marad nyitva egy ablak,
hol itt, hol ott engednek le egy redőnyt.
vagy ugyanígy az emberek mozgása.
nincs két egyforma járás, a törzs,
a csípő, a comb és a lábszár finom
tömegviszonyai rengeteg hiba lehetőségét
hordozzák, és megismételhetetlenek.
szeretem nézni, ahogy az emberek
járkálnak az utcán. mozgásukban és
abban, ahogy ott vagyok, mindig van
valami a feltarthatatlan zuhanásból.