'A szénszünetre eljött a nyár...'; Ccihodráma
PDF-ben
,A szénszünetre eljött a nyár…’
(alanyest)
Meg kellett volna tartani.
Meg kellett volna tartani, akkor most
lenne, aki elnéző – s csak leheletnyit
(s főképpen nem gonoszan) gúnyos –
mosollyal nyugtázza,
hogy megint túlfőzted a félkemény-tojást
A sárgája legközepéről hiányzik a
szív, az a kis sötétsárga,
lágynak-maradt rész; az egész
fakósárga, száraz és morzsalékos
Igen – igen, a porceláncsészét lehet (sőt…),
hogy nem öblítette volna azonnal el,
s így estéről estére mind határozottabb
lenne az Earl Greytől a barna karima –
De hát mi van most? vagy minden mást hagyva őrzöd
a föltett vizedet vagy fogadhatsz rá akár,
hogy a kanna alján ujjnyi vastag vízig és két
izgága tucat buborékig elforr
Meg kellett volna tartani
Ha mindjárt kis félhold-körmök marad-
tak volna is utána a mosdó peremén
Mandulavirág Ez jut
eszedbe, mandulavirág
S úgy elszégyelled magad, hogy
már-már merevedésed támad tőle
Mandulavirág, most, amikor egy új évezred kezd
áttetszeni, mondják, a régi
mind báb-burok-szerűbb, hártyává vékonyodó
bőrén! Ami bármit jelentsen (hozzon) is,
annyi bizonyos, hogy céhtársaid közül
sokan már órabérért ülnek sorban
részvényjegyzés hajnalán
A folyó piszkos hullámai fölött
sirályok Nem sokkal jobb(ak) ez se (ők se),
a mandulavirágnál, bár ezt (…) legalább látod
Hát persze ez soványka mentség
Mentség? Ó, hogyne! Fél tucatot parancsolsz?
Meg kellett volna tartani
A sötét leszállván, a folyó tükrén
fények remegnek – elültek a sirályok –
nem látszik a piszok – az egész vízfelszín
sötét, mint az olaj Lehet a „langyos estben"
mindenféle hűvös korlátokra dőlni
De ha nincs kivel összenézni és
összevetni a szelet, akkor jobb, ha nem
hoz semmi illatot
Persze a
szelet kurvára nem érdekli a szaglóhámok szenvelgő magánya
Meg kellett volna tartani Így persze, hogy nincs,
aki megmondja, milyen címen állítsd,
de sokkal inkább ne állítsd ki
az elrontott strófákat/akvarelleket.
Ccihodráma
Ahogy a színpad kivilágosodik,
a nézőtér elsötétül.
A színész arcát maszkra cserélte;
a néző a homályló térben kontúrtalan
és névtelen. Meg kéne ismerni,
semmi kétség, ott azt a rivaldafényben ágáló alakot.
De mégis, hogyan?
Színvallásra kéne bírni azt az alig-derengésben sunyító voyeurt.
Vajon miként?
„Két fehér súly figyeli egymást,
két hófehér és vaksötét súly" – írta Pilinszky.
A figyelem fáraszt – főként ha újra s újra
célja vész – s ellankad maga is („Midőn éjten éjjel
csataviseléssel mindenik…" [Hogy lássátok, véreim,
kedvezek néktek; hiába fordítanák ezt le
másajkúaknak]).
A remény itatóspapírok között szárad.
Söralátéten szaporodó strigulák –
úgy telnek el, mindegyre el az évad napjai.
A diákszoba füstös gerendái alatt szaporán
percegett a lúdtoll – akkor még könnyű volt;
a világgal
kellett meg-, elismertetnie magát a szépfürtű ifjúnak,
a belső gazdagság tört utat
kifelé,
most a világból annyi tartozik rá,
amennyit nyomaiból magában felismer –
a kalamárisban beszárad a tinta,
az ablakon jégvirág,
a tükör csak dupláz; mi más telhet tőle:
két szimmetrikus kérdés között
szótlan síküveg.
Gnóthi szeauton – ez a színpadon elhangzó utolsó mondat,
amellyel az előadás visszazárul önmagába,
és gömbölyű lesz, mint a dió. A függönyszárnyak
összecsapódnak, és hogy ki hajol meg
– ha sor kerül még erre – ki előtt,
masszívan homályban marad.