A Rózsafüzér Királynője, avagy egy utazó napjai
PDF-ben
A Rózsafüzér Királynője
avagy egy utazó napjai
[Baščaršija, Szarajevó, BIH]
Így élek csak Neked, galambászok engedik el egy hajnali
restaurant terített asztalain állva a legszebb kilátást.
A mélybe rejtőzve álomkatonák visszanyert és elhagyott
eredetű szíve vállalja a zúduló kockázatot. Többek közt
azt, hogy nem fedezzük föl őket se most, se később,
majd az úgynevezett közösre hangolt ébredés után,
saját árnyékunkba húzódva a Ferenc Ferdinánd hintója elé
fogott lovak veszett, tajtékzó megbokrosodását látva sem.
Nem, az utazó valószínűleg már fel nem ébreszthető efféle
képekkel – megbokrosodott lovak, ostromgyűrű, égő város
és így tovább (írom föl jegyzetfüzetembe). Az ostromgyűrű
az itteniek örök eljegyzését jelenti az elmozdíthatatlannal;
hanem az ideérkezők, amikor visszatekintenek, amiként
most az utazó, azt láthatják – minden elmozdítható…!
[Poljana kneza Trpimira, Split, HR]
Az utazó fehér pormaradványokkal tenyerén és ujjai közt
ül a laptopja fölé görnyedve; „amit művelek – élettorna”,
írja a Rózsafüzér Királynőjének ajánlva, mást már nem
tehet. Az emberek gyakran attól tartanak, hogy a végtelen
örömérzet majd a bajt hozza…, ez egyéjszakás kaland,
így mondja. Viszont az, ha valaki (mint például az utazó,
írom föl jegyzetfüzetembe) úgy véli, örömét lelendő
létrehozza bajait, az nem egyéjszakás kaland. Élj csöndesen,
szólítja fel magát, ha már csak betegségeid és baleseteid
éltetnek, élj csöndesen, mint ahogy a kitaposott ösvények
vagy az épített utak találkoznak. Az imént bukott meg
felfelé tartva a butiksorról, lapos, színes sátortetők
alatt turisztikai spamcuccok, strandmálhák kellékei és
piros-fehér kockás meg kék futballmezek tömege (Modrić,
Rakitić!) Mit kihagyások nélkül szem előtt kell tartania,
gondolja, az a város szíve idegenek felé fordulása, mint
ahogy az ő szívének másodpercről másodpercre számba kell
vennie tévedéseit. Már ott a betonteknő fölött nyugtatná
magát egy padon a hársfák árnyékában, mindegyre
túlforrósítja a Mediterráneum…! Amorf, változó formájú
test az utazóé, amelynek elpárolgó anyaga az öböl elpárolgó
anyaga; majd mielőtt elporlad keze…, „elérhetetlennek tűnik
ennek teljessége”, írja a Rózsafüzér Királynőjének.
[Krki híd, Omišalj, HR]
A legmegfelelőbb hely a kezdethez egy találomra felütött
könyv (vagy mindjárt itt kéznél ez a füzet) volna,
annak adott oldalán láthatnánk, mi lehet. Azt azonban
nem árt tudni, gondolja az utazó, hogy úgy fest, az utóbbi
időben a látomások több hasznot hoznak, akinek van
egy kis realitásérzéke, ahogy mondják, az nem foglalkozik
többé a valósággal, semmi hozadék, értéktelen, és ami
értéktelen, arra szükségtelen ráismerni. Ízlik a nagylábujjam,
mondja az utazó a Rózsafüzér Királynőjének, holott,
mutatja, nem éri már el szájával, nyelvével, mint valaha,
fiatalemberként. Mindez a Krki hidat látva ötlött fel benne,
izgatja ennek a hídnak a valósága, túl az adatokon; a két
nyílású felsőpályás vasbeton ívhíd 1430 méter hosszúságú,
középütt Szent Márk szigete. Mit akar ez a szél? Az utazó
a fogai közé szorítja a bórától rezegő csikket, mit akar
a Rózsafüzér Királynője a kezeitől? Amikor sikerült kezei
segítségével (írom föl jegyzetfüzetembe) a szájához emelni
a nagylábujját és azon nyomban ráharapnia, olyan érzése
támadt, mintha belekerülne valamibe. Valami valóságosba,
bagolyköpet vagy ilyesmi. Ilyesmi itt Omišalj kikötőjét
elérve is, mindazonáltal az első csóktól zártabb világ ez,
gondolja, inkább olyan, mint egy aranynyalábban. Ez itt
mézszerűen teáskanálra forduló, csorduló, gabalyodó
valami, de nem tapintható, nem ragadható meg, csak ha
belepusztulsz. Akkor a kezdet árnyékát fogja közre, és már
egyáltalán nem is emlékeztet aranyra. Mit akarhat ez a test?
[Viale Miramare, Trieszt, I]
Itt a széltől vesszük át azt a tudattalan, őrjítő keresgélést,
mit tépjünk szét, verjünk le, döntsünk meg…; rongáljunk
vagy hagyjuk a fenébe, agyunk halcsontfésűje
itt egyszerre ilyenné teheti az embert, így véli az utazó –
mindenesetre eloszlatja a szem eredeti homályát.
A gyöngéd szemlézésnek, legyen bármint katasztrofális,
vége. Ahogy határtalanságunk, part- és párttalanságunk
(amilyenek valójában soha nem is voltunk) átveszi, kitömött
állatként, életünk terének nyílt történelme. Az utazó rózsára
napsütött, gyönyörű női lábakat és nyakszirteket lát,
a Rózsafüzér Királynője kegyetlen jelenlétének ígéreteit,
gyerekek kegyetlenségének jelenlétét mindebben a túlélői
sterilitásban, amelyet a tiszta önérdekből elkövetett tettek
és a pénzek mosnak forrásvidékké, hová aztán a fiúk, lányok,
anyák, apák úgy járnak el, hogy megint és újra rátalálva
megállapíthassák, „itt semmi nincs”. Innen nézvést,
gondolja az utazó, miért is volna csöppet is érdekfeszítő
a kérdés, „honnan jöttünk”. Madarak miriádnyi szeme,
halak miriádnyi szeme tűnik el az utolsó felfénylésükkel ezen
az énektől és tengertől mentes partszakaszon, hol az utazó
szájtátva nézi a századok tébolyító, mesebeli lelketlenségét.