Ó, ennivaló szörnyetegeim; Húsz perc hiányzott; Mintha attól indult volna meg
PDF-ben
Ó, ennivaló szörnyetegeim
Fogpiszkáló, olló, gyógyszer, szemüveg,
zsebrádió, radír, telefon, levelek, s persze,
ceruzák, tollak, papírok s mi minden még
az asztalon… Ó, együgyű(?) hústorony
dinoszauruszaim, nektek könnyebb volt-e
átcsörtetnetek a dzsungelen a mindennapi
tennivalóitok elvégzéséhez, a kedvenc
ételetekig, a paradicsomkert divatos
napozóhelyéig, a vízig? Elakadtatok-e ti is
egy-egy gyümölccsel teli bokornál, fánál?
Szöszögtetek-e néha a lábatok alá vetődött
krokodillal, mivel? Vagy olyan erős vágy
(ösztön? tapasztalat? elrendelés?) sodort
benneteket a biztos irányba, hogy semmi sem
zökkenthetett ki, téríthetett el, s meg sem
álltatok odáig? Ó, aranyosak, hatalmasok,
kikapcsoltátok-e közben a rádiót, a tévét,
a telefont, a számítógépet? Bevettétek-e
a gyógyszert, amit evés előtt kell? Nem
felejtettétek-e otthon a fogpiszkálót,
a szemüveget? Hozzádörgölődztetek-e
néha egymáshoz? Akadt-e köztetek, aki
köpött a megszokásra (a rendre, az
érdekeire), s egyszer csak kivált a sorból,
s merőlegesen a menetirányra elvágtatott,
vagy leült (lefeküdt) egy sziklára, s nézett
hosszan a semmibe, hogy vajon a
dinoszauroszok által ment-é előbbre a világ?
Volt-e, aki folyton elakadt a részleteknél,
mert nem tudta eldönteni, hogy ceruzával,
tollal, vagy rögtön a gépbe írja-e, hogy
nem jut eszébe semmi? Ó, ennivaló
szörnyetegeim, hagynátok-e, hogy itt,
az asztalomnál lopjam a napot, vagy folyton
menekülnöm (rejtőznöm) kellene előletek, hogy
el ne kapjatok, ki ne pusztítsátok a fajtámat?
(Nem, nem a bűneim miatt, hanem csak.)
Köthetnék-e veletek kölcsönös
(megnemtámadási?, együttműködési?) szerződést,
hogy amíg (ideiglenesen) a földön állomásoztok,
ugyanolyan jogai lesznek a kisebbeknek és a
gyöngébbeknek is, mint a nagyobbaknak,
erősebbeknek? Betartanátok-e, kedveseim?
Ó, milyen jó szeretni benneteket, akik már
nem tesztek túl a képzeletünkön, olyanok vagytok,
mint mi, emberek… Ó, milyen jó, hogy
kipusztultatok…
Húsz perc hiányzott
Húsz perc hiányzott, mondod, már csak
húsz perc (húsz?, miért húsz?), csak annyi
kellett volna, hogy kiforogjon a beszéd,
kikerekedjék a lehető legjobb, a tökéletes,
az igazi, a megnyugtató kép, vagy legalább
a lehetségesnek az a része, ami
a meggyőzéshez (a meggyőződéshez?, a
keretbe foglaláshoz?, a kiakasztáshoz?)
szükséges, a tisztább, csak kicsit homályos
(kicsit világos?) tábla, amelyet nézni,
mi több, felmutatni (mutogatni) lehet, amely
nem fekete-fehér, hanem vagy fekete,
vagy fehér(?), vagy kápráztatóan színes, és
magához láncolja a tekintetet, lefegyverez,
csatasorba állít, amit mindenki hazavinne,
sőt, hazavisz, kifüggeszt, magáévá tesz…
húsz perc (húsz?, miért húsz?) a másfél
órához, ami tehát mégsem volt olyan,
amilyennek egyébként mondod, hiszen
csak a csúcsponthoz (a lehetségeshez?, a
tökéleteshez?) hiányzó részre (részekre)
hívta fel a figyelmet, nem okozott
beteljesülést, kielégülést, még csak
megtisztulást (katarzist?) sem, s most akkor
nem tudom, örüljek-e, hogy a hiányt,
a saját hiányomat (ami máskor s közelről
többnyire kisebbnek tűnik), sikerült
feléleszteni benned, s így a következő
pillanatot, sóhajtást, hajszálat lesz hová
befeszítenem, vagy szomorkodjak, hogy
az általam érzékeltnél sokkal több,
mint mondod, húsz percnyi (húsz? miért
húsz?) hiányzik (hiányzott) még (már?)
abból a szövegből?, igyekezetből?,
meggyőző egyértelműségből?, életből?,
műből? (miből?), ami számodra kívánatos?
Mintha attól indult volna meg
Felül, mélyet lélegzik, hosszan benn tartja a
levegőt, lassan engedi ki, megismétli néhányszor,
visszafekszik, úgy érzi, képtelen megállítani a
vágtát, amit a szíve produkál, csak amikor
élesedik a kép, s a lovakon a szerszám díszeit
s a habot, sőt a képzelet szülte végtelen mezei
kocsiút porát is látja már, akkor gondolja, hogy
mintha attól indult volna meg a mellében a
fogat, hogy eltűnődött, hogy milyen jó most,
hogy semmi baja, hogy igazi baja talán nincs is,
csak beképzeli magának, belehergeli magát,
s hogy talán csak a testét (az idegeit?)
kellene rendben tartania, hogy szinkronban
legyen a lelkével, ahogy meg van írva, s ahogy
a szüleitől, aztán meg úton-útfélen mindenkitől
hallotta (okosan ülni a bakon, pontosan indulni,
időben odaérni, szárazon tartani a puskaport…),
s mintha akkor, amikor idáig jut az
okoskodásban (a közhelyekben?), mintha akkor
durranna a pisztoly, s kezdenének rohanni
a paripák, s mintha valaki egyre nagyobb dühvel
ütné-verné, sarkantyúzná őket, hogy aztán már
megállni se tudjanak… vajon attól jön-e elő a baja,
mert jelet kap, hogy a szörny ott lapul, leselkedik a
közelben, s mindjárt ráugrik, leteperi, megbúbolja,
megöli, s hogy már a viadal kezdetén teljes
fegyverzetben (stresszben) legyen? (netán a támadó
maga adja a jelet, s követeli ki, hogy jó előre vele
foglalkozzék?)… vagy attól, hogy képzeleg,
s azt meri gondolni, hogy minden rendben,
s ilyenkor elég egy kóbor szúnyog mélyrepülése, egy
messzi érfal megfeszülése, egy otromba időjárási
front közeledése (híre), hogy elbizonytalanodjék,
összezavarodjon, s átláthatatlanná, kezelhetetlenné,
megoldhatatlanná váljék a helyzet, kitörjön a pánik,
hogy a valóság fékezhetetlen erői a világ
gondolattalan(?) egyensúlyát helyreállítsák?