Arcus temporum; Csak árnyak őrzik
PDF-ben
Arcus temporum
[Az életben maradottak karneválja, olaj, 1963]
Álmomban besétáltam Gyémánt László festményébe. A
tér, ahová kerültem, izzott, mint a pofon. Zászlók,
transzparensek, jelszavak erdejében összepréselődő, arc
nélküli tömeg próbált előbbre jutni valami elképzelt
emelvényig. Középen hatalmas, színházszerű épület:
díszes erkélyek, kivilágított ablakok, az emberi hang
diadalíveivel hátterezve; fojtogató teatralitás. Első látásra
olyan az egész, mintha szándékosan elmázolták volna.
Csak a távol, balról a Gellért-hegy, jobbról a Hősök tere,
tisztán kivehető. Mintha megfejthetné a szem az idő
árnyakból kibomló alakzatait. A hajlamok és gesztusok
szövedékét. A fénypontokat és tűszúrásokat. A színek
összetételét. Azért ha lassan nézem, összeáll a pánik
ritmikus táncrendje, kirajzolódik árnyékvetők, pártütők, összeesküvők önfeledt kétségbeesése, és meglátom
magam nemzetiszínű sállal a nyakamban, leszegett fejjel,
zsebre tett kézzel, a képből kifelé sietve.
Csak árnyak őrzik
Csak árnyak őrzik, ha olykor éjjel felriadok. A sötétség
nekem nem ellenség. Temető mellett születtem, ha
kinéztem az ablakon, a szemközti ház kerítése mögött
két, borostyánnal benőtt, magas kőkereszt zárta a
látószöget. Védtelen nyugalommal vágtam át, ki tudja,
hányszor az Almási úti temető sírjai között. Nyolcéves
lehettem, talán annyi sem. Volt, hogy kora reggeli
ködben, volt, hogy a korán jött alkonyat sárgán elomló
leple alatt. Megjegyeztem a sírok helyét, megszólítottam,
akit ismertem is. A tapasztalás szégyen nélküli angyala
vezetett. Még élveztem is, hogy nem félek, legalábbis
úgy csináltam, és működött a terápia. Amikor éjjel
felriadok, emlékezem arra, hogy vannak emlékeim, és
néhány percig bizonyosan tudom, mit csináltam, és
kikkel találkoztam az álomlétben.