(zárótánc)
PDF-ben
(zárótánc)
a rádióból mintha órákkal később is
ugyanazt hallotta volna. ebben az idegen
városban nem múlt az idő. föl-alá járkált
a könyvekkel telerakott szobában, amelyet
ezekre az utolsó napokra barátai neki
rendeztek be, néha megállt az ablak előtt,
a falak piszkosak voltak, a festék tenyérnyi
darabokra repedt szét. úgy érezte, menekülnie
kell innen. az utcán ismeretlen emberek után
szegődött, kereste a tömeget, hogy szagolja
és érintse a testeket, mintha tájképeket
járt volna be ujjaival, élő tájakat, ahová
sosem jut el.
*
a bőr hőmérséklete tagról tagra más.
a leghűvösebb a kar, a legmelegebb
a comb és a lágyék találkozásának
helye. a sima, hűvös felület megnyugtat.
ha csak a formákat igyekeznénk birtokba
venni, ennek nem lenne szerepe. de ahhoz,
hogy a tagok élő tájjá változzanak,
a hőnek meg kell mutatkoznia, keringenie,
áramlania kell egy másik testen keresztül.
*
az idegen város mint egy test, mely
szakadatlanul fűti magát. egyre forróbbak
benne a gyerekkor, egy szétesett
zárótánc emlékei. csak aki nem
figyel oda, az hallja meg a mozdulatok
alatt a tébolyító metronóm-ketyegést.
*
mahler zenéje rückert dalaiból. erős,
öregedő férfihang egészen közelről:
„ich bin der welt abhanden gekommen",
elveszített a világ, nem fog már kezeivel,
„sie mag wohl glauben, ich sei gestorben".
*
de a város odakint él. azt mondani,
jó ez, míg a szobát ideges topogás,
járkálás, motyogás tölti meg,
egy korai, ingását kibírhatatlanul
lassan lecsendesítő pillanatban.
*
vinni, cipelni a fájdalomtestet naphosszat,
leülni néha egy karosszékbe, zenét sem
hallgatva többé, nézni a bádoggal szegett
háztetőkön a napfény bizonytalan
ragyogását, várni a szétszóratást,
várni a SZÉTSZÓRATÁST.