Holott igent sem mondott; Ne púpozd meg a kosarat
PDF-ben
Holott igent sem mondott
Már megint képtelen volt azt mondani, hogy nem,
holott igent sem mondott, csak bólintott,
ami általában igent jelent, bár aki ismeri, vagy
hozzá hasonlóan gyanakvó természetű, az
nem venné (vette volna) annak, százszázalékosnak
vagy véglegesnek meg semmiképp sem, sőt tudná,
hogy aztán napokig tépelődik, emészti magát,
hogy visszavonja-e a bólintását, s magyarázkodjék,
vagy hagyja úgy a világot, ahogy ott maradt,
illetve ahová közben magától elmozgott, s ahonnan
percről percre továbbaraszol, amíg újabb (hasonló?)
próbatételhez nem érkezik, ahol már nem a jelenlegi,
az esemény utáni, az önmagát elemző (megítélő), a
ráérősebb, a megkapaszkodni akaró énje (lelke?,
esze?), hanem a szeme, a füle, az orra, a nyelve,
a bőre alatt (mögött) rejtőző készenléti szolgálat
intézkedik megint, s elhomályosul, elfelejtődik,
semmit sem számít a homo sapiensi tépelődés (tudat?),
s pláne semmit a tutyimutyi nyavalygás, s ha lassan is
(s netán tévesen), de döntés születik, még ha ugyanaz
ismétlődik is meg, ami már annyiszor, s még ha
megfogadja is, hogy soha többé nem sieti el, nem
ijed meg, úgy tesz inkább, mint a nála
sokkal okosabbak, erősebbek, ügyesebbek, bátrabbak,
akik ha igent mondanak, az igen, ha nemet, az nem,
s ha tévednek (vagy szándékosan hazudnak),
akkor azt utólag megmagyarázzák… az élete (a
huszadik század második és harmadik harmada)
az ő jegyükben telt el, s bizonyára nem úszta meg
a hatásuk nélkül, de sem az esze, sem az ereje, sem az
ügyessége, sem a bátorsága nem volt elég hozzá,
hogy legyőzze őket, mi több, hogy a legyőzésük
tervével komolyan (konspiratívan, felelősen,
huzamosan, kitartóan) foglalkozzék, csak az
elutasítása, a különbözési szándéka, a túlélési
igyekezete tüsténkedett. .. tehát ha jól belegondol,
akkor (legközelebb is) előbb bólint majd, aztán meg
ingatni kezdi a fejét, vergődik, szorongani kezd,
félni a következményektől, mígnem eszébe jut, hogy
a butaság, a gyengeség, a gyávaság (a bizonytalanság)
valószínű, hogy nagyobbrészt magában hordja büntetését.
Ne púpozd meg a kosarat
Ne púpozd meg a kosarat, ne töltsd csordultig
a poharamat borral, csak akkorát mondj,
amekkora pirulás nélkül meghallgatható. A
következő kört is meg akarom tenni, szabadon
szeretnék koccintani, s gondolni azokra is,
akik nem jöttek el, vagy akiknek a jelenléte
zavarna másokat. A gyümölcsöt, a krumplit,
a tűzifát (az örömöt, a gondot) be kell
hordani, s jobb lesz, ha mind befér, ami
kint van még (ha örökké kint marad is valami).
Ne tégy úgy (ne hazudd), hogy minden
bent van már, sőt, hogy a tervezettnél
(a lehetségesnél) több, merthogy mi vagyunk a
legjobbak, és az a dolgunk, hogy erre még
folyamatosan figyelmeztessük is a többieket,
s ha netán kételkednének, akár erőszakkal is
elhitessük velük. Nem a vágóhídon
(az arénában), még csak nem is a hordón (a
pártirodán, a parlamentben, az egyirányú
médiában), hanem a barátaid, a híveid,
a családod, a tárgyaid körében és a saját
bőrödben vagy. Ne vidd a hiúság vásárára,
ne égesd a képeden, ne terítsd ki a végső
számadás előtt, ne hidd, hogy minden írás
rajta van már. Ne siess! Gondolj azokra, akik
folyton lehagynak, pedig oda igyekeznek csak,
ahova természetes tempóban is odaérnének, s
ahol te, úgy tűnik, ott vagy már. Tedd arrébb,
rakd félre az útból a kacatjaidat (a tülekvő
kényszereidet), hadd menjenek. Emlékezz a
fél-állat, fél-ember lényre, aki voltál, aki
sohase akart többet, mint amire szüksége van,
aztán meg föltalálta az alkalmazkodást (a
lemondást). Valami, aminek, ha tetszik, ha
nem, a része vagy, feltartóztathatatlanul és
egyre sebesebben száguld a kikerülhetetlen felé.
Próbáld meg a szabályaid (mértékeid?) közt
tartani, rendezni legalább a saját gondolataidat,
érzéseidet, képzeletedet, önuralommal,
tiszta fehérneműben várni a várhatatlant.