Mintha csak kerekek kattognának; A rejtély megoldása felé
PDF-ben
Mintha csak kerekek kattognának
[A bolgár-effektus]
„Minden egyformán lehetséges"
(Kosztolányi Dezső)
- suttogta egy távoli,
ismeretlennek tűnő hang a vonal túlsó végén, ezt vagy
valami ilyesmit, hasonlót, hogy egyformán. És ezzel,
persze, nem mondott semmit, mert ez egy vicc, miként
a „mindentől egyenlő távolságra". De most a bábeli nyelv-
zavarra hivatkozott, azt hiszem… És ilyenkor mindig
feltétlenül közbe kéne vetni, Brueghelnél a képen - vagy
valami ilyesmit - milyen szépen, esztétikusan van ábrázolva,
ahogy az ember ábrándozva, most már végképp e képként
képzeli el. A tornyot. És hogy tényleg, persze. Dehogy. Ott
romlott el minden, vagyis akkor még, előtte, lehetséges volt.
Minden egyformán. Lett volt. Észt is adott akkor még isten
a szívhez. (Grátisz.) És akár egy bolgár kalauz történetét is
könnyedén megérthette volna Kosztolányi. No de félre az
érthetőséggel, kétezerkettő telének egy éjszakáján a vonal
túlsó végén beszélnek. Suttognak. Valami lehetőségről.
Miközben, kapok észbe, nekem kellene beszélnem, inkább,
veszem magamat észre, rendesen elkalandoztam a nyelvi
réten. Egy vonat, ahogy az ismerős határsávon átrobog,
útlevél-ellenőrzés, egyebek mellett az ablak üvege ismeretlen
képekkel kopog. Hahó, figyelem, mert teljesen elmázolódik
az élmény! (Ne kezdjétek mindig a dolgok legvégén!)
A tapasztalat fakó művészetünk alapja, miközben kínosan
van szorongatva izzadt kezünk által a büféasztal lapja.
Régi beidegződések mindenféle határok kapcsán. Mondjak
már valamit, de itt ülök a sötétben, és szóhoz se jutok ön-
magamtól. Ments meg uram, fohászkodnék, és add, hogy
minden egyformán lehetséges legyen. Köhintek, hogy
valami legyen, a sötét monitorról visszanéző arcnak intek,
persze, csinálom rögtön, türelem, mondani fogom a magamét,
hogy itt két ember dialogizál. De ki van a vonal túlsó végén?
A vonat menetrend szerint halad, ki látott még ennél némább
halat. Csak tátog a jég alatt. Pedig beszélnem kéne, mondani
a mondatokat, hogy ne tudja elmondani a másik, járt így már
más is. Vagy kezeletlen jegyeket és bérleteket kérni, élni a lehe-
tőséggel. Hisz minden, ahogy talán mondta is már, egyformán.
Hogy ez a szófiai intersziti. Hű, de ciki, nem is arra akartam
menni. Kiszámíthatatlan ez a beszélgetés, akár egy álom. Látom,
de most már mindegy. Majd jobban figyelek. Mindig idejönnek
hívatlanul ezek a finnek. Vagy finn-ugorok, na, szóval ezek a
magyarok. Mondja. A hang, a csendes, a halk, az angyali. Akár
egy bölcsész, suttog itt nekem. Viseljem a szívemen, az ügyét.
Ki látott már ilyen ürgét, morgok magamban, azt se tudom,
ki és mit akar. Mondja már meg, mit takargat előttem. És mondja,
sajnos, én meg süllyedek, hogy egy nyelvet nem tud rendesen,
mégis, hogy képzeli, csak integet, mint egy keleti úr, a líráján meg
közben szakad a húr. Elfáradt, elöregedett, nemde? De nem,
ezt a hírt, sajnos, értem. Hogy mit? Ja, nem tehetnek semmit
értem. Vagy mégis? Lehetséges? Minden? A kutyás történet
jöhet? Mikor a vécében ültük végig a háromórás utat? Közben
a kalauz, a magyar, rángatja a kilincset, te meg szorítod a száját,
mintegy bilincset képezve kezedből, és suttogod, „nem ugat",
meg hogy „ülj már le, ülj le" - hajtogatod a hosszú, szőrös fülbe.
És hiába rángatja, be van zárva. (Csak az út végén nyílik, mikor
kutya és gazda le vannak már - és el is - szállva, hogy ezt élve
megúszták.) Mint amikor Bulgáriába mentünk, érettségi után,
egymáson fekve éjszaka, nem volt hálókocsira pénzünk, az ülésre
kényszerültünk, váltakozva, ki fekszik alul, rajta a másik, félórás
váltásokkal, a bolgárok meg nem mertek bejönni, ez a kupé tiszta
buzi. Hadd mondjam el mindezt, ha már a történet mindegy, mert
egyformán lehetséges minden. Hogy hallóidegeim elfáradnak a
hosszú hallgatásban, mert számomra a kagylóban csak sustorgás van.
Tengermorajlás (ha már kagyló, majdnem csiga), meg tompa bogár-
zümmögés, nincs is vita, aztán, mintha csak kerekek kattognának,
a foglaltjelzést felismerem. Énem erre csak legyint, és csend lesz
végre megint.
A rejtély megoldása felé
[Interjútöredék]
„Korunkban nem az a művészet feladata,
hogy megnyugtasson, hanem az, hogy
nyugtalanítson."
(Alain Robbe-Grillet)
A világ megmagyarázhatatlan, nem racionális, és a rejtélyt
sem azért találták ki az írók, hogy az olvasó könnyedén
(és egyáltalán) megfejthesse azokat. Hanem hogy legyen mit
körülírni, ez szolgáltatja az okot. Mint ahogy az sem kell igaz
legyen, amit éppen mondok (bár számomra az), hiszen akár
egy tudományos cáfolat izgalma is hatalmába keríthet bárkit
(1 olvasót), hogy meggyőzzön. Ez így jó. Ezért is írok jelen
időben, minden egyformán lehetséges legyen, lehessen korri-
gálni az éppen megtörténő jövőt, akár ebben a pillanatban is.
Mert minden aktuális pillanatban kizárólag önmagamról írok,
nem mintha ennyire szeretnék saját tükörképemhez beszélni,
egyszerűen nem tudok másról, hozzám képest hirtelen minden
érdektelen, vagy annak látszik. Hiába játszik vele az ember,
a dolgok önálló életet élnek. Akárcsak bennünk az ének, akik
velünk (vagy általunk) látszólag számosan élnek. A lehetőséggel,
miként az ismétléssel én, ismerős arc tükröződik a jelen idő vitrinén.
Mert mindig mindent úgy mutatok fel, mintha élnék. Pedig nem,
csupán a tükörbe pillantva konstatálom elégedetten, vérzek,
megvágtam magam borotválkozás közben, annyira figyeltem,
néztem magam. Már azt hittem, egy idegen test, melyhez semmi
közöm, elköltözöm és itthagyom, de vérzett a szám nagyon,
meleg volt és vasízű a vérem, ahogy néztem, milyen sérülékeny
a szebbik énem. Összebarátkoztam hát a tükörképemmel,
hiszen régebben is tetszett már az a néhány láthatatlan varrás,
mely még 69-ből származott, és nem is tudta volna senki,
ha nem írom meg, a prágai tavasz után egy évvel (Pozsonyban)
összeverték a képem, boxerrel tették, hogy ne ismerjem fel
másnap, hogy a forgatás szereplői csak döbbenten állnak. Látnak,
hogy én vagyok, de nem ismernek fel a szétvert arc mögött
(engem). Miközben mélységesen megértem a hatalom embereinek
félelmét, hogy rendszerük értelmét esetleg kétségbe vonom. Noha
lenne rá okom, nem teszem, miközben a csehszlovák fogorvos
mosolyogva magyarázza, legjobb, kedves A., ha arcát csak
otthon plasztikázza. Szóval régóta kedves nekem ez a rám
varrt arc, csak néha idegen, de akkor nagyon. Látható tehát,
önmagam keresem folyton a tükörben, tévelygő metafizikusként,
nem elégszem meg a felszínnel, kicsit megkaparom, s látszik,
hogy nem stimmel, foltok hiányoznak az arcomból, máshol meg
rozsdaszín lesz a kép. Ez elég, hogy felismerjem, öregszik a tükörben
az én. De itt mindig elakadok, ezt nem tudom megmagyarázni,
mint mikor valami hiányzik, s a világ megmagyarázhatatlanul
működik, pulzál tovább. Ezért csak jelen időben vagyok képes
gondolkodni, miként egy lyukas zokni, nem vagyok racionális.
Csak halál pontos. És ez nekem nagyon fontos. Számomra ettől
izgalmas, ettől működőképes a rendszer. Egy fegyver, amit a
gyilkos eldobott menekülés közben. Nem lehet túl okos, vagy
nem volt elég ideje gondolkodni. Hová rejtse el a rejtély kulcsát.
Nehogy túl hamar megtaláld, elvenné a játék zamatát. Ízét, hogy
valami kis izgalmat találj már. Szedd szét minden ízét,
részekre, dobd el és rakd össze újra. Vagy törd szét, zúzzad
ízzé-porra. Szóval a cél, egyelőre, folyton csak haladni a rejtély
megoldása felé. Amit a jó írók jól elrejtenek, remek a mű akkor,
ha szerző nem kapkod, kibontja szépen sorban a részleteket.
Legyen meg az izgalma a keresésnek, elrejtetlen fonál, amivel
kezében az olvasó gyakran megáll, majd megindul újra. Na ja,
persze, én vagyok a másik végén, nem a fegyver. Mivel folyton
csak önmagamról írok, magamat rejtem el, és minden látszat
ellenére nagyon szeretném, ha valaki megtalálna egyszer. Nem
kéne újabb regényeket írnom, filmeket rendeznem, anélkül is
bírom valahogy az olvasó, a néző bizalmát. Én is azt a valakit
keresem, akit a tükör mélye ígér, ne mutasson folyton fügét,
vagy hogy a helyzet almás. Elmés lennék, egykori mérnök,
bár a hírnév néha-néha fellök. Ilyenkor gyülekeznek szépen
homlokomon a felhők, felismerem a hiúság csapdáját,
s kiszabadítom magam (ha már beleestem). Akad néhanapján
mindenfelé estem, magyarázom a bizonyítványt, bizonyítván,
hogy életünk csupa rejtély, de annak megfejtése nélkül, nem
értünk semmit, a világ nem racionális, mégis folyton próbálkozni
kell, hátha mégis csak azt felejtettük el. Legalább magyarázzunk
valamit, lépdelve a rejtély megoldása felé, de azt soha el nem érve.
(Szerencsére.) De égve a vágytól, hogy egyszer, talán. Talál valami
használható(bb) nyomot az ember, s nem lesz folyton nyomott
hangulatban, ha már az időnek így is (úgyis) telnie kell.