Bakkhánsnők – Euripidész nyomán
Harmadik helyzetdal; Negyedik helyzetdal
PDF-ben
Bakkhánsnők – Euripidész nyomán
Harmadik helyzetdal
Kar, közte Agaué hangja:
Az éjben
csakhamar,
mezítlábas éj, hosszú, álomtalan:
sarkak fehére táncban,
lábikrák derengése,
mint hold a fűben –
így lesz?
Mikor? Mikor?
Aztán egy tiszta,
kemény reggelen
karok kinyújtva,
fejem nyakszirtig hátraszegve,
nyelvemmel végignyalni
az égbolt kékje mentén;
a harmat, amelytől
az ég üvegje gyöngyözik.
Mint a dámsuta,
ha tisztásra lép, és még egyre csak
a fákat lesi,
fartükre mint nyitott tenyér,
kínálkozó tenyér a lomb között;
mint a dámsuta,
kit meg nem fogtak a hálók, a csapdák,
a hajtók kiáltásai,
sem a kutyák,
a nyomában loholók,
a lihegők, az inaikat feszítők:
és átrohan a bérceken,
az árkokon,
a folyó mentén a homokban,
inaiban szúró fájdalommal
és átrohan a földeken,
a szélfúváson egy bozótba,
mely sötétből és fényből egybeszőve:
ez az öröm,
hogy mindent maga mögött hagyott –
egy magamögötthagyó növendék,
mely az aljnövényzetből kihajt,
árnyék és fény összeszőtt erdejében,
a nyirkosfekete föld,
moha,
levelek fénylő fonákja:
ez az öröm –
hogy maga mögött hagyta őt,
az embert.
Ti to szóphon; e ti to kallion
para theon gérasz en brótoisz…
Mely imádság
mondható bölcsnek,
mely imádság helyesnek?
Jutott-e nekünk
az istenektől
annál szebb adomány,
hogy az ellenség fejét
levágni készülő
kezünk még elidőzhet?
Épp eleget bámultam a sötétbe,
éjről
éjre,
tizenkét hónapig tizenhárom telihold alatt;
éjről éjre,
az állatok csillagképei,
magas uralkodók köre,
éjről
éjre egy kicsit korábban,
hogy visszatartsam azt, amire várok –
csak lassan lepik el
a kemény szívet,
ami az őrületben visszatart,
ami az isteneknek számít:
a fenségük
számít nekik,
az idő, mely az ő törvényük,
mely minket prédául vet nekik.
Csak semmi vétség a szokások ellen:
az isteneket nem kísérteni,
de egyik követ rakni a másikra
a kedvükért.
Nem hallatszik a léptük,
nem látszik nyomuk:
Át nem lépni e határt,
bárkik legyenek is az istenek,
ez az élet folyamán,
joggal vagy jogalanul,
törvénnyé szilárdult,
és a természetben gyökeredzik;
avagy:
nem nagy bátorság hódolattal fogadni
az istenek hatalmát
mi fölött is, bármi fölött is;
a törvények csak az évek fölött nyernek hatalmat:
természetté válik a megszokás.
Így vesznek el szavak
húsunkban, vérünkben;
mint sok egyéb,
szintugyanúgy
ellentmondásban állnak,
ellentmondásban törvény és természet,
az én természetem.
Ti to szóphon; e ti to kallion
Para theon gérasz en brótoisz…
Mely imádság
mondható bölcsnek,
mely imádság helyesnek?
Jutott-e nekünk
az istenektől
annál szebb adomány,
hogy az ellenség fejét
levágni készülő
kezünk még elidőzhet?
És a hold
feljön és lemegy,
fárasztóan,
mint szemlélni a partról a tengert,
az árapály
térül és fordul,
fordul és térül:
talán soha nem jön.
Örülhet az,
ki a viharból megmenekül,
és eléri a kikötőt,
örülhet az,
ki a fájdalmat maga mögött hagyta,
mint nyomát a homokban,
a lépést, melyet
minden hullámverés után
első lépéssé tesznek a habok;
örülhet az,
ki nap nap után
a vizek járása közt
szerencséjével élni tud.
Negyedik helyzetdal
Kar:
Vessétek le gyolcs álcáitokat, kössétek őket
karóhoz, le az álcákkal, és
fessétek feketére
arcotokat,
feketére az arcot,
fessétek tűzből szállt korommal,
fessétek orcátokat bor seprejével!
Jertek a színpad közepére, középre
a tánctéren az oltár elé,
mely körül forgunk
körben,
fogjátok fekete
bakkecskének a bőrét,
fogjátok szarvát és hasadt patáit!
Áldozzuk fel egy istennek a kecskebakot,
fekete bundáját és
a vörhenyő húst,
áldozzuk mindezt
istenünknek, hadd ömöljön
a vér, vessétek a húst a tűzbe,
hogy a füstje felszálljon istenünkhöz!
Áldozzuk fel egy istennek a kecskebakot,
fekete bundáját és
a vörhenyő húst,
áldozzuk mindezt
istenünknek, hadd gomolyogjon
a füst a húsból, mely lángra kapott,
zendítsük a dalt, hadd szóljon a kecskebak-ének!
Szedjétek le a márványmaszkot, kössétek
karóhoz e maszkot,
mely noha márvány,
vonásai még
nincsenek kivésve,
és mégis nekünk mosolyog:
mosollyal, mely kiragad minket magunkból!
Szedjétek le a márványmaszkot, kössétek
karóhoz, mosolyával együtt,
mely úgy nevet, mint mi, ha
félünk,
vagy ha meghalunk: e mosoly
a mi húsunk nevetése,
a mosolygó seb nyílása lábunk között!
Szedjétek le a márványmaszkot, kössétek
karóhoz e maszkot, melynek
mosolya még nincs
kivésve a kőből,
mosolya, mely kioldoz
nevetés közben a tagjainkból,
és felröpít a magasba az istenekhez!
Jertek a színpad közepére, középre
a tánctéren az oltár elé,
mely körül forgunk
körben,
vessétek le álcáitokat,
és fessétek arcotokat feketére,
feketére korommal és bor seprejével!
Semmi sem vagy csak igaz, vagy hamis:
álcánkkal kimondtuk
mindkettőt, és a szók
őrizve cáfolták: mint az álca,
az igazság is egy és mind a kettő,
az igazság abban van, amik leszünk!
Ami kint a márványban ajak és szem és orca,
mindez belülről homorú
képmás, mely felidézi
az istent!
MÁRTON LÁSZLÓ fordítása