Affolter, Meyer, Beil
(Don Juan, avagy a boldog család)
PDF-ben
Csorba Győzőnek
AFFOLTER - a rendező és anya és feleség
MEYER - a fia
BEIL - férje és Don Juan és Hermann Beil
A színhely - színpadias Sevilla
A kor - jó kosztümök kora
AFFOLTER
Nem nem nem nem nem
Beil
Maga nem egy színész
nem egy par excellence színész
Ezt tudom én
tudja maga
ez tudva van Beil
de Beil
maga evvel ne foglalkozzék
Magának nem kell magát
hogy úgy mondjam
ontológiailag
sem ontologiailag sem historialig elhelyezni
Ne gondoljon arra
hogy maga nem színész
Egyébként is
mi az hogy színész
MEYER
Színház az egész világ
és
színész benne minden ember
AFFOLTER
Maga
MEYER
Minden ember
AFFOLTER
Maga
most
ebbe ne
szóljon bele
Nekem sem kell magukat
hogy úgy mondjam
sem ontológiailag sem históriailag elhelyezni
A szöveget se
Egyszerű szerző egyszerű szövege
Ne komplikáljuk túl
adjuk meg neki a tiszteletet
mint minden szövegnek
De túlkomplikálni nem
nem túlkomplikálni
Beil
mint jól tudja
maga mindent jól tud
ez egy Don Juan-szöveg egy Don Juan utáni korból
Post trans über Don Juan
Emlékszik
maga mindenre emlékszik
milyen pontos és reménytelenül kietlen
Max Frisch
Max Frisch színhely- és kormeghatározása
a Don Juan-darabjában
MEYER
A színhely színpadias
AFFOLTER
Maga
most
ebbe ne
Beil
BEIL
A színhely színpadias Sevilla
A kor jó kosztümök kora
AFFOLTER
Úgy van
Beil
Tud maga
ha akar
Mindent tud
A színház bolondja
mindent
Az első csak szellemes
és pontos
Emlékeztet minket
hogy színházban vagyunk
MEYER
Színház az egész
AFFOLTER szigorúan ránéz
Emlékeztet minket
hogy színházban vagyunk
Salzburgot
ab ovo
így építették
Mindig elfelejtem Beil
hogy maga is osztrák
Az ember azt elfelejti
hogy valaki osztrák
Meghallom
hogy osztrák
és elfelejtem
hogy osztrák
Vajon így van evvel
egy osztrák
is
Beil
Ne válaszoljon
BEIL nem válaszol
AFFOLTER
Olyan egyszerű
az osztrákokat szidni
primitív
Olyan kézenfekvő
A németeket is
szidni a németeket is
egyszerű
Ők még örülnek is
szeretik
Szeretik
ha szidják őket
A magyarokat is
egyszerű
kézenfekvő
szidni
Látsz egy rossz pincért
Limában
langyosan hozza ki a homárt
és közben
veszekszik a kenyereslánnyal
és könnyű izzadságszaga van
melyet az enyhe tengeri szél röpít
a zord Beil
a zord
Andok felé
és rögtön azt mondod
ez biztos magyar
Magyar
Szociológiailag is valószerűsíthető
1956-ban mehetett ki
56
50 éve épp 50 éve
Elég öreg lehet
Egy öreg magyar pincér Limában
izzadságszagban
aki soha nem ehetik gulyást
csak
homárt
Szomorú ez Beil
És már a kenyereslány se akar lefeküdni vele
Savanyú vagy János bácsi
ezt mondja a kenyereslány Beil
Janosch batschi Beil
Nem beszélek összevissza Beil
nem minden rendező hülye
és nem minden dramaturg fényes mint a nap
De hát ezt maga tudja Beil
mindent tud
maga színházi ember
a színház őrültje
mindenestül a színház őrültje
Tehát János bácsi
mondja a kenyereslány
tehát magyarul mondja
Erre szokott rá az ágyban
a limai ágyban
Egy limai ágyban Beil varázsosan hangzik
fölteszem varázsosan hangzik
fölteszem maga is fölteszi Beil
varázsosan hangzik hogy János bácsi
MEYER
János bá
AFFOLTER szigorúan ránéz
BEIL
János bácsi
AFFOLTER
Kizárólag az ágyban
Amikor kiszeretett belőle
a kenyereslány
a kenyereslány János bácsiból
akkor már nem János bácsinak szólította
hanem hogy szólította Beil
Beil
Nem kell ahhoz magyarnak lenni Beil
hogy egy magyart megértsünk
Minthogy ők se értik magukat
így aztán szabad a pálya
Nos Beil
MEYER nem tud megszólalni
AFFOLTER
Maga most ebbe ne
Csönd
MEYER
Don Juan
így hívta a kenyereslány
BEIL
Don Juan
az ágy után
így hívta a kenyereslány
AFFOLTER
No de hol is hagytuk abba Beil
Mert valahol abbahagytuk
Látja Beil
ez Don Juannal nem fordulhat elő
És mért nem fordulhat elő
Meyerhez
Maga most ne
Mert Don Juan a pillanaté
Nem hagyja abba
mert nem is kezdi el
És mért Beil
Maga most ne
MEYER
Hagyjanak békén
Hagyjanak békén az érzelmi életükkel
Jó hogy már nem szex
Öt évig nem beszéltem Beillel
egy hónapja beszélünk
és akkor rögtön ezt
Öt év az már idő
AFFOLTER
Don Juan a pillanat embere
A pillanat nem kezdődik
és nem végződik
A pillanat végtelen
De mi hol hagytuk abba Beil
Lenne szíves
BEIL
Nem
Csönd
AFFOLTER
Nem
Mi az hogy nem
Rendben Beil
Maga egy színházőrült Beil
A színházőrültek élete hosszú Beil
Rendben
De nem biztos hogy szerződést is kapnak
Folytassa
Mondja
BEIL
Már megmondtam
Nem nem nem nem
Többet nem mondom
AFFOLTER
Ah Beil
bocsásson meg
Én csak most jöttem rá
hogy maga
hogy maga már a szöveget
Már megmondtam
Nem nem nem nem
Ah Beil
Hogy maga már a szöveget mondja
Szóval hogy a maga nemje művészi nem
nem pedig szakszervezeti ellenállás
Helyes Beil
A szakszervezet fontos
de a művészet fontosabb
ezt maga tudja
mindent
MEYER
Vita brevis ars longa
AFFOLTER
Kuss
Én hibáztam Beil
Milyen érzéki a maga ajka
erre lehetne építeni
erre a fényre
erre a gyöngyházragyogásra
MEYER
Kihasználnak
és ezért aztán
meggyűlölnek
AFFOLTER
Nem ellen
nem anti
nem anti-Don Juan Beil
A maga Don Juanja nem
Ezt értse meg
A maga Don Juanja
mint egy Don Juan-alakú űr
A jelenléte egy Don Juan-alakú
jelenléthiány
Ért engem Beil
Feleség gyerek
ennek a Don Juannak családja van
családja Beil
Contradictio in adjecto
Tanult latint Beil
BEIL
Tanultam
És ógörögöt is
Giga:s giganta gigantos giganti gigan
És
Gigante gigante gigantoin gigantoin gigante
AFFOLTER
Elég
BEIL
Természetesen
csönd üvölt
Gigantes gigantas giganto:n gigantes
csönd
AFFOLTER
Édesem
hát én ezt nem tudtam
hogy ez magának ennyire nehéz
Sztanyiszlavszkij
Ne gondoljon mindig
Sztanyiszlavszkijra
BEIL
Nem gondolok
AFFOLTER
Peynmann
Mindig Peynmannra se
BEIL
Nem gondolok
AFFOLTER
Helyes Beil helyes
Folytassuk
Szóval az a “nem”
az Don Juan-i nem
az egy fáradt nem
egy unatkozó nem
Ez a nem nem mond semmit
nem negál semmit
hiszen nincsen állítás
És egyáltalán
Don Juannak nincsen köze a szavakhoz
Néha nemet mond
néha igent mond
azt mondja szeretlek
azt mondja nem szeretlek Beil
BEIL
Nem szeretlek
AFFOLTER
De ez semmit nem jelent
semmit
ez csak afféle zene
Don Juan csábító
és a csábító nyelve a zene
MEYER pofát vág
Kierkegaard
AFFOLTER szigorúan ránéz
Nézze csak Beil
ezt hagyjuk ki
Kölni kuki müncheni mumi berlini baszi
Salzburgi szuszpenzor
BEIL kérdezi
Szuszpenzor
MEYER
Heretartó
Tasak formájú tartó amely a lógáló herék
álmodozva
Lógáló
AFFOLTER
Ezt mind kihagyjuk
Köln München Berlin Salzburg
ezt mind kihagyjuk
Ezek azt hiszik
ezek a magyarok azt hiszik
hogy minden
minden ami a lábuk közt van
az szellemes
Kihagyjuk
De hiába Meyer
hiába
mert magának ezekről már eszébe jutott
mi jutott az eszébe
az anyja jutott az eszébe
MEYER
Anyuka
AFFOLTER
Aki én vagyok
MEYER
Micsoda zsémbes hárpia lett öregkorára
Egy markotányosnő
folyton kínozza
apát folyton kínozza
csak mondja csak mondja csak mondja
mindig tudja mikor sok
és addig mindig el is megy
akár egy gép
Hárpiagép
Aki még szenved is
AFFOLTER mint anya
Gyere csak ide kicsi fiam
Gyere
Itt van nemde
nemde
ez a te apád
Egy kész Don Juan
Nahát
Akkor kérdezd meg most tőle
kicsi fiam
hogy szeret-e engemet
Így direkt
hogy szeret-e engemet még
MEYER
De anyuka
AFFOLTER mint anya
Kérdezd meg szó szerint
AFFOLTER
És itt rángatni kezdi az anya a fia inge ujját
Maga Beil
maga pedig lehajtja a fejét
Mindenki azt hiszi
a felesége azt hiszi
a fia azt hiszi
én azt hiszem
a nézők is azt hiszik
hogy maga egy ripacs
önsajnálat
önsajnálatból ripacsizmus
lehajtott fej
világfájdalom
Nix világfájdalom Beil
nix nix nix
Lehajtja Beil
de unalmában hajtja le
Maga Don Juan Beil
Aki meg van hódítva
az unalmas
MEYER
De anyuka
AFFOLTER mint anya
Nix deanyuka
AFFOLTER
Lehajtani
Lehajtani a fejet
Maga is lehajtani
De itt nincs semmi
Csak szimmetria
AFFOLTER mint anya
Jellemző
apa és fia
Mintha ikrek volnának
Egyik kutya
másik eb
MEYER magának
Micsoda szemérmetlenség
nem kérdezek semmit
Hagyjanak békén
Hagyjanak békén az érzelmi életükkel
Jó hogy már nem szex
Öt évig nem beszéltem az apámmal
egy hónapja beszélünk
és akkor rögtön ezt
Öt év az már idő
Anyjának
Ne rángasson mama kérem
AFFOLTER mint anya
Rendben kisfiam
nem rángatlak
igazad van
nem rángatlak
Csak kérdezd meg szépen
apádat
szeret-e
MEYER
Persze hogy szeret
AFFOLTER mint anya
Ne segíts
Kérdezd meg
MEYER
Nem kérdezem
Csönd
BEIL nagyon halkan
Kérdezzél meg
MEYER
Apa
Apa te
Apa te szeretted
a mamát
BEIL
Nem
AFFOLTER mint anya; kezét az ég felé csapja, mint
futballisták gól után
Ugye
Megmondtam előre
Te is láthatod
nem szeret
svarc auf vejsz nem szeret
te vagy fiam rá az élő bizonyíték
nem szeret
Hetvenhárom éves
és nem szeret
Tessék
Hetvenhárom
MEYER nevetni kezd, halkan és gyorsan; mintha
ez volna a vége, aztán mégis folytatódik
AFFOLTER mint anya
Mondja meg
mondja meg még egyszer
szeret-e
BEIL
Nem szeretem
Már megmondtam
Nem nem nem nem
Többet nem mondom
Jegyzet
A szöveg Hermann Beil kérésére íródott, aki, többek közt, dramaturgként Claus Peymann munkatársa, aki, többek közt, Thomas Bernhard rendezője. A címforma rá utal, a “Ritter, Dene, Voss”-ra, ahogy ott, itt is a játszó színészek neve adja a címet. A dramolettet (Bernhard-szó) Salzburgban mutatták be 2006 májusában, több más “Don-Juan-szöveggel” és Mozart-zenével együtt, Therese Affolter, Markus Meyer és Beil közreműködésével.
A 2005. szeptemberi Jelenkor olvasója még más összefüggésekre is lelhet. (ep)